Ansvar för miljöpåverkan Miljöbalken och dess förordningar gäller, där det bland annat ställs krav på bästa teknik för arbetet, skyddsåtgärder som förebygger spridning av PCB samt hantering av avfallet enligt avfallsförordningen.
Entreprenören ansvarar för att saneringsarbetet genomförs enligt de krav som ställs i lagstiftningen. Enligt förordningen (1998:901) om verksamhetsutövarens egenkontroll ska entreprenören fortlöpande kontrollera att arbetet utförs med god kvalitet. Denna förordning gäller även fastighetsägaren, och det är därför mycket viktigt att alla relevanta krav ställs redan i samband med upphandlingen. Fastighetsägaren måste också själv förvissa sig om att arbetet genomförs på avtalat sätt. Denna kontroll kan utföras genom återkommande oanmälda besök på arbetsplatsen.
Om fastighetsägaren anlitat en konsult för inventeringen kan det vara lämpligt att låta samma person utföra kontrollen under saneringsentreprenaden. Kontrollen ska även omfatta revisioner av entreprenörens egenkontroll och redovisning av avfallshanteringen ska begäras in. Fastighetsägaren ska begära in och bevara dokumentation från entreprenaden och avfallshante-ringen och rapportera till miljökontoret efter avslutad sanering.